Akademie: komunikace vědy

Otevíráme třetí ročník kurzu pro všecky, jimž bije ❤️ pro vědu a její popularizaci.

Kdy: 20. a 21. října, 7. a 10. listopadu 2022.

Co se naučíte?

Jak na experiment

Ze které strany se na svůj výzkum podívat, abych našel ten správný úhel pohledu pro diváka? A jak všechno, co potřebuji ukázat, dostat do 5, 10 nebo 15 minut?

Storytelling: kouzlo příběhů

Jak zprostředkovat svou zkušenost, smysl své práce a způsob, jakým pracuji, prostřednictvím příběhu druhým? Volba slov, věty, stavba příběhu. Expresivnost, gesta, mimika. Kontakt s diváky.

Popularizace vědy na sociálních sítích

Sociální sítě: zlý pán, ale pro popularizaci dobrý sluha. Píšete o vědě na Facebooku, Instagramu nebo Twitteru? Ukážeme vám, jak připravit kvalitní příspěvek různého typu, a poradíme, co na sockách přispívá k úspěchu.

Vystupování před televizní kamerou i mikrofonem

Poradíme vám, jak zvládnout nepříjemné či příliš zjednodušující dotazy novinářů. Naše tipy a triky si budete moci hned vyzkoušet před kamerou či u mikrofonu. Společně navštívíme i jednu z pražských redakcí. 

Jak popularizaci pomáhá PR

K čemu je i pro vědce dobré umět napsat tiskovou zprávu? A jak fungují komunikační oddělení vědeckých institucí? To se dozvíte na diskuzi s PRisty z vybraných vědeckých institucí. 

Prezentační dovednosti

Pro koho je PR Akademie?

  • Těšíme se na zkušené popularizátory i na nováčky včetně PhD studentů.
  • Pro ty, kteří chtějí o své oboru či výzkumu mluvit z pozice odborníka v médiích, na sociálních sítích, akcích pro veřejnost a podobně.
  • Pro ty, kteří se rádi podělí o své dosavadní zkušenosti a chtějí získat další.

Program

20. října (9–16 hodin)
  • Jak začít s komunikací vědy? Rozcestník možností (Tereza Mašínová, odd. publicity vědy Úřad vlády ČR, dříve mikrobioložka na MBU AV ČR)
  • Věda v tištěných médiích – jak se o vědě píše, jaké jsou formáty, co zajímá novináře a čtenáře? (Pavla Hubálková, vědecká novinářka)
  • Storytelling aneb vyprávějte příběhy (Bára Voráčová, lektorka, vypravěčka, story-telling.cz)
21. října (9–16 hodin)
  • Věda na sociálních sítích – co funguje? (Petr Cieslar, vedoucí odd. publicity vědy Úřad vlády ČR, dříve sociální sítě AV ČR)
  • Experiment na popularizační akci (Údif – Úžasné divadlo fyziky)
7. listopadu (9.30–12.30 hodin)
  • Redakce vědy ČT, exkurze, diskuse: jak pracovat se svým tématem, když ho chci vidět v televizi? Jak pracují novináři s tématem vědy? (Redakce vědy ČT, Alex Bernardová, paleoekoložka, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích)
10. listopadu (9–16 hodin)
  • Media trénink: jak své téma představit na kameru a mikrofon.
  • Spolupráce s marketingovým/PR oddělením univerzity nebo ústavu. Co mají markeťáci za práci a jak vám mohou pomoci s popularizací vašich vědeckých výsledků. (Zuzana Hubičková, tisková mluvčí, ÚMCH AV ČR)

Hlavní výhody kurzu

Zkušení lektoři

Naši lektoři jsou praktici, kteří dobře znají svůj obor – protože ho stále dělají. Ať už jsou novináři, píáristé, filmaři nebo odborníci na sociální média.

Praktický nácvik

Na kurzech budete jen minimálně sedět a poslouchat. Většinu času trávíme experimentováním na vlastních příkladech, datech nebo sociálních profilech.

Výměna zkušeností

Na kurzu se sejdete s lidmi ze stejného prostředí a jinými zkušenostmi. Získáte kontakty na kolegy a mnoho příležitostí o svých zkušenostech mluvit.

Říkají o našich kurzech

Školení bylo perfektně ušito na míru do nejmenších detailů a skvěle načasováno.
Došlo nejen k rozvoji znalostí, ale i k velkému posunu celého vnímání problematiky mediální komunikace.
Byl to malý krůček pro skupinu, ale významný krok pro Fyzikální ústav. Hned další týden kolegové vystoupili v médiích
a nabyté dovednosti tak rovnou uplatnili.

Alexandr DejnekaFyzikální ústav AV ČR

Kurz bych rozhodně doporučila. Velmi se mi líbila profesionalita obou lektorů a jejich přístup. Dozvěděla jsem se mnoho nových věcí a snad se před kamerou budu cítit lépe.

Kateřina NeradováKnihovna AV ČR

Moc děkuji za všechna setkání a přínosné rady, tipy, nápady. Zejména jsem uvítala zkušenosti z praxe, hodně mně pomohla sekce o focení, kde jsme rozebíraly fotky a nápady, jak, proč a co fotit! Také část o textu pro mě byla skvělá – tvorbu textu vnímám jako svou největší slabinu a tips & tricks se mi moc hodí! 

Lucie ŠtrosováČeská zemědělská univerzita v Praze


Vaši lektoři

Tereza Mašínová

Tereza Mašínová

Po doktorátu na Mikrobiologickém ústavu AV ČR jsem pověsila laboratorní plášť na hřebíček. Nyní propojuji vědce, novináře a zájemce o vědu a snažím se, aby si vzájemně porozuměli.

Alex Bernardová

Alex Bernardová

Pracuje na přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity, kde se věnuje paleoekologii, polární ekologii a vzdělávání učitelů. Celý život je skautkou.

Petr Cieslar

Petr Cieslar

Držitel čestného ocenění za tvorbu popularizačních videí v ceně Neuron Prima ZOOM a ocenění TOP RATED za Nejlepší profil na sociálních sítích roku 2018. V letech 2017–2022 spravoval oficiální účty AV ČR na sociálních sítích.

Pomáhá vědcům z Ústavu makromolekulární chemie AV ČR s popularizací jejich badatelských úspěchů.

Působí jako vědecká redaktorka v magazínu Univerzity Karlovy Forum. O vědě píše i pro ekonomický týdeník HROT, Hospodářské noviny, Aktuálně.cz, Vědavýzkum.cz, Universitas a další média.


Akademie: Popularizace vědy v kostce

  • Co: 

☝️ komunikační strategie, popularizační texty, sociální sítě,

👉 napojení na marketing a PR instituce, organizace práce, dennodenní spolupráce s vědci,

👍 lektoři z praxe a přednášky úspěšných českých popularizátorů.

  • Kdy: říjen a listopad, celkem 4 dny kurzu
  • Místo konání: Praha
  • Cena: 
    • early birds – 9 900 Kč + DPH (konečná cena při přihlášení do 31. srpna 2022)
    • standardní cena – 12 500 Kč + DPH

Z organizačních důvodů nejsme schopni vracet zaplacené příspěvky na Akademii ani jejich poměrnou část. V případě, že se nemůžete zúčastnit jednoho nebo více dní Akademie, můžete za sebe poslat náhradnici nebo náhradníka. Pokud bude kurz zrušen z důvodů opatření Covid-19, budeme vracet vstupné v plné výši.

Kromě Akademie: komunikace vědy nabízíme vědecko-výzkumným institucím také popularizační kurzy na míru a další služby. Podívejte se.

Nenašli jste, co jste hledali? Napište nám.