Pomáháme vědeckým a výzkumným institucím popularizovat jejich práci. Máme na to připravené a ozkoušené kurzy, workshopy a konzultace.
Popularizace na sociálních sítích
Přednáška, workshop
Experiment v popularizaci
Workshop
Naučte se vyprávět
Workshop storytellingu
Prezentační dovednosti
Workshop
Potřebujete kurz, workshop nebo konzultaci?
- Děláme kurzy pro týmy z vědeckých ústavů a vysokých škol.
- Nejraději máme živé kurzy. Ale většinu kurzů umíme připravit i v on-line nebo kombinované formě.
- Trénink na on-line vystoupení děláme pouze on-line. 🙂
- Kurzy děláme co nejpraktičtější. Fotíme s vámi popularizační akce, natáčíme ve vašich laboratořích, před kamerou se vás ptáme na váš výzkum, pracujeme s vašimi texty.
- Řešíte-li zcela konkrétní akutní situaci („musím sestavit strategii komunikace“, „zítra vystupuji na kameru“, …), pak je lepší objednat si konzultaci.
Kdo s námi lektoruje?
- Naši lektoři nejsou učitelé, ale profesionálové ve svých oborech. Vystupování na kameru lektoruje televizní a rozhlasová moderátorka Štěpánka Duchková a rozhlasový zpravodaj Jakub Lucký, sociální sítě Kristýna Jurášková, Martina Dvořáčková a Petr Cieslar, práci s texty PR specialistka Věra Ondřichová a copywriterka Martina Heš Hudečková. Tvorbu videí režiséři Jaroslav Kratochvíl, Jan Oraský, kameraman a střihač Zdeněk Chaloupka atd.
Proč se do toho pustit s námi?
Nadhled
Kurz vám nabídne jinou perspetivu. Podíváte se na svou práci s odstupem a získáte podněty zkušených lidí zvenku.
Praktický nácvik
Většinu času strávíme analýzou vaší práce a experimentováním s vašimi příklady, daty nebo texty. S vámi.
Ušito namíru
Než se pustíme do práce, nastavíme s vámi cíle kurzu. Tak aby byl co nejužitečnější.
O našich službách říkají
Školení bylo perfektně ušito na míru do nejmenších detailů a skvěle načasováno.
Došlo nejen k rozvoji znalostí, ale i k velkému posunu celého vnímání problematiky mediální komunikace.
Byl to malý krůček pro skupinu, ale významný krok pro Fyzikální ústav. Hned další týden kolegové vystoupili v médiích
a nabyté dovednosti tak rovnou uplatnili.
Alexandr Dejneka, Fyzikální ústav AV
Moc děkuji za všechna setkání a přínosné rady, tipy, nápady. Zejména jsem uvítala zkušenosti z praxe, hodně mně pomohla sekce o focení, kde jsme rozebíraly fotky a nápady, jak, proč a co fotit! Také část o textu pro mě byla skvělá – tvorbu textu vnímám jako svou největší slabinu a tips & tricks se mi moc hodí!
Lucie Štrosová, Česká zemědělská univerzita
Přednášku hodnotím jako velmi přínosnou. Skvělý byl jak přístup lektorky, tak obsah. Mnoho z předaných informací se budu snažit použít pro svoji práci a tvorbu textů. Díky praktickým ukázkám jsem dokázala lépe identifikovat vlastní nedostatky a vím, na co se příště mám soustředit. Děkuji.
Lektoři a konzultanti
PR specialistka, která se věnuje komunikaci veřejných organizací a neziskových projektů. Vede přípravy komunikačních strategií a konzultuje komunikační plány (např. Fyzikálního ústavu AV ČR, Strategie digitálního vzdělávání), řídila vnější vztahy Městské knihovny v Praze, Junáka, iMyšlení a dalších projektů.
Držitel čestného ocenění za tvorbu popularizačních videí v ceně Neuron Prima ZOOM a ocenění TOP RATED za Nejlepší profil na sociálních sítích roku 2018. V letech 2017–2022 spravoval oficiální účty AV ČR na sociálních sítích.
Spoluzakladatelka agentury We are signature. Neoblomně vysvětluje marketérům mimo jiné význam zákaznické péče a budování komunity na sociálních sítích. Pomáhá značkám najít cestu, jak začlenit sociální sítě do celého marketingového mixu.
Naši další lektoři a konzultanti
Popularizační kurzy
Popularizace před televizní kamerou
Cíl: zvládnout vystoupení na televizní kameru a cítit se při něm komfortně.
Teoretická část
- Příprava sdělení: typ pořadu, jaké otázky mohu čekat, jak říci to, co potřebuju, domluva předem, jak reagovat na chyby moderátora.
- Způsob sdělení: mimika, gesta, postoj, posez, zvládání trémy, nevědomá řeč těla, oblečení, síla a barva hlasu.
- Pomůcky: ukázky, fotky, rekvizity.
Praktická část
- cíl vystoupení, hlavní sdělení,
- reakce na moderátora,
- jak zvládnout nepříjemné dotazy či útoky,
- zpětná vazba na vlastní vystoupení (řeč, ruce, postoj, reakce).
O kurzu
- Kurz je standardně dvoudenní.
- Školí Štěpánka Duchková (dlouholetá moderátorka zpravodajství i debatních pořadů v České televizi, TV Prima či Českém rozhlase), Jakub Lucký (zahraniční zpravoda Českého rozhlasu) a Martin Tyburec (vědecký novinář, původem z České televize, Televize Seznam a dalších).
- Dovednosti z kurzu využijete i při vystupování na akcích pro veřejnost nebo prezentaci vědeckých výsledků.
Popularizace na sociálních sítích
Popularizace na sociálních sítích je rozsáhlé téma. Proto školíme základní kurz v rozsahu 6 hodin, který je úvodem do všech sítí a podrobnějším návodem na profesionální využívání Facebooku a Instagramu při popularizaci. Následně je možné se s našimi lektorkami ponořit hlouběji do obou nejužívanějších sítí. Pořádáme i speciální kurz na facebookovou reklamu.
Cíl základního kurzu: cítit se komfortně na sociálních sítích a vhodně je používat – umět připravit kvalitní příspěvek různého typu, vědět, co přispívá k úspěchu příspěvku. Nachystat měsíční plán, zvládnout komunikaci s fanoušky, znát základní doporučení do komunikace s hejtry.
Základní kurz
- Porovnání sociálních sítí a jejich publika, specifika obsahů,
- formáty příspěvků,
- plánování příspěvků, příprava obsahu, spolupráce v týmu, ukázka plánovačů,
- strategické linky, příprava a plánování obsahu, výzvy k akci,
- placená podpora, neplacená podpora příspěvků.
Pokročilé kurzy
- Tvorba příspěvků – různé typy a formáty, grafické příspěvky, fotografie a jejich úprava, flatlay, mockupy, gridy, stories, použití externích aplikací.
- Business Manager, správce reklam, sponzorované příspěvky, úvod do reklamy.
- Community Management.
O kurzu
Kurzy sociálních sítí s námi školí Kristýna Jurášková z We are Signature, Martina Dvořáčková (DigiHolka) a Petr Cieslar (ex-AV ČR, Úřad vlády ČR).
Experiment v popularizaci
- 10 tipů, jak na experiment (1. den)
- experiment a jeho prezentace před publikem (2. den)
Kurz je dvoudenní. První den pomůže účastníkům podívat se na vlastní výzkum perspektivou toho, jak připravit působivý experiment. Co vlastně chceme ukazovat a proč? Jaké složky může, ale nemusí experiment obsahovat? Co nakombinovat, aby to ve výsledku fungovalo? Jak uvažovat o rozsahu a délce? Můžeme vymyslet nějaký materiálově nenáročný experiment? Jak uvažovat o bezpečí účastníků? A je-li samotný experiment méně přitažlivý, jak doplnit atraktivitu zvnějšku?
Druhý den se zabýváme prezentační částí experimentu. Jaké publikum budeme mít a co si mají z experimentu odnést? Co má být vidět a co ne? Jak se k experimentu postavit, posadit, natočit? Co, kdy a jak povídat? Jak a kdy navázat kontakt s diváky? Kdy je nechat pozorovat a kdy je přizvat do akce? To, jak experiment uvedete a odprezentujete, tvoří nejméně polovinu úspěchu. Proto si prezentaci experimentu vyzkoušíme na našich již hotových a mnohokrát otestovaných pokusech, a nebo na vašich vlastních.
Cíl kurzu: umět připravit popularizační experiment, vědět, jak jej odprezentovat co nejlépe vzhledem k cílovému publiku.
Kurz připravujeme ve spolupráci s lektory Úžasného divadla fyziky, kurz lektorují ve dvojici Bára Mikulecká, Karolína Pěčková a Vojta Hanák.
Naučte se vyprávět. Workshop storytellingu
Příběh pomáhá lidem lépe si porozumět. Umožňuje nám sdílet věci, které mají velký význam, ale špatně se nám o nich mluví napřímo. Třeba láska, vina, odpuštění, férovost, vztahy. To jsou věci, o které v příbězích často jde, a přitom je nikdo nevysloví. Vysvětlování a definice takových věcí jsou nesnadné. Ale když nám je zprostředkuje příběh, najednou chápeme. Podobně to může fungovat, když potřebujete vysvětlit význam a podstatu svojí práce, historické souvislosti nebo výzkumný záměr.
Vypravěčství je řemeslo. Starodávné a užitečné. Umožňuje nám vzít ostatní do světa, ve kterém ještě nebyli. Zatáhneme je tam, kde sami přebýváme a kde to známe. A ukážeme jim, co tam máme krásného, užitečného a důležitého.
Vypravěčství začíná u slov a vět. Slova malují v hlavách posluchačů nové světy. Čím konkrétnější slova, tím jasnější obrazy. Zapojíte-li tělo, vtáhnete posluchače ještě víc. Pohyby rukou, postoj, hlas, to všecko dodává příběhu barevnost. Posluchači zapomínají na to, co je kolem nich. Putují díky své představivosti světem, který jim v tu chvíli malujete.
Celodenní dílna vypravěčství s Martinem Hakem.
Živý člověk s živými lidmi v jeden čas a na jednom místě. Jak zprostředkovat svou zkušenost, smysl své práce a způsob, jakým pracuji prostřednictvím příběhu druhým?
Volba slov, věty, stavba příběhu. Expresivnost, gesta, mimika. Dramatizace. Zapojení zvuků, hudby, tance. Kontakt s diváky.
Kurz lektoruje Martin Hak. Martin je vypravěčem příběhů a učitelem vyprávění. Před více než 20 lety začal objevovat, že živé vyprávění příběhů je silný a krásný způsob setkání lidí s příběhem a že má kořeny tak dávné a společné všem kulturám světa, až se točí hlava. Martin vypráví příběhy na jevištích dospělým i dětem, manažerům, šéfům, farářům, učitelům, vědcům, žákům. Umění vypravěčů vyučuje v kurzech svých i ve spolupráci s různými institucemi (DAMU Praha, MU Brno, NPI…).
Prezentační dovednosti v on-line prostředí
Cíl: cítit se komfortně při on-line vystoupení, umět si nachystat obsah a dramaturgii příspěvku, znát způsoby aktivizace účastníků, chápat úskalí jednosměrné komunikace a znát způsoby, jak je lze překonávat.
Obsah a forma vystoupení
- Webinář, živé vysílání, předtočený rozhovor, účast na on-line konferenci. Pojmy, principy, technická řešení. Rozdíly oproti akcím naživo.
- Dramaturgie akce – délka, příspěvky, moderátorské vstupy, praktické ukázky, předtočené vstupy apod.
- Spolupráce a komunikace s moderátorem a pořadateli, komunikace s účastníky.
- Aktivizace účastníků – chat, whiteboard, výzvy do publika, práce s očekáváním.
Technické zajištění vystoupení
- Technické možnosti – více kamer, pozadí, práce se světlem, mikrofon,
- software – nastavení, používání, podpora kolegům,
- streamování, nahrávání, zpracování záznamu,
- příprava, testování, odladění problémů předem,
- příprava na technické potíže – jak reagovat a co dělat v případě výpadků a selhání,
- praktický trénink.
O kurzu
- Kurz má šest hodin, odehrává se v on-line prostředí jako webinář, a to ve dvou termínech po třech hodinách.
- Kurz školí David Ondřich a Bára Tichavová z Komunikace21.
Popularizační video
Cíl: dokázat samostatně pořídit krátké video. Dokázat dát kvalitní zadání externímu dodavateli a ohlídat kvalitu jeho práce.
Koncepce a příprava
- Ideace, sběr podkladů pro námět,
- „papírová realizace“ – námět, bodový scénář,
- pravidla pro tvorbu videoobsahu na internet,
- otázka cílové skupiny,
- příprava realizace (produkce).
Technické vybavení a práce s ním
- Práce s kamerou, postavení kamery, typy záběrů,
- banky obrazu a zvuku a jejich použití,
- práce s různými typy zvuku,
- sběr materiálu ke střihu.
Práce se střihovým software
- Základy střihové skladby,
- voiceover, ruchy,
- vlastní práce se střihem,
- finalizace filmu,
- prezentace sestříhaných prací.
O kurzu
- Kurz je třídenní (18 hodin).
- Kurz lektorují Jaroslav Kratochvíl (režisér, scénárista), Jan Oraský (režisér, producent), Zdeněk Chaloupka (dokumentarista, kameraman).
Popularizační fotka a grafika
Kurz má v základní verzi 2 dny, a to část teoretickou a praktickou. Pokud fotky sami nepořizujete, ale chcete dávat dobrá zadání externím fotografům a grafikům a poznat, která fotka je dobrá, uděláme pro vás zkrácennou jednodenní verzi.
Teoretická část
- Základy — kompozice, světlo, barvy,
- jak poznat dobrou fotku — 2. plán, příběh,
- technikálie — základy (ostrost, clona, čas), mobil × (bez)zrcadlovka,
- zpracování fotek — výpočetní fotografie, základní úpravy, ořez,
- grafika — základy kompozice, barvy, písmo,
- jednotný vizuál, konzistence, dlouhodobý plán.
Praktická část
- Focení v terénu (obvykle velké popularizační akce nebo ve vašich laboratořích),
- zpracování fotek,
- prezentace fotek a zpětná vazba k fotkám.
Kurz pro náš školí David Ondřich, Komunikace21, Radek Jína, Ateliér Alfréd Kašpar.
Prezentační dovednosti
Cíl: nabýt jistotu, cítit se co nejkomfortněji při prezentaci, popularizační akci, moderování programu a podobně.
Obsah
- Cíl. Cílové publikum. Stavební kameny programu.
- Komunikace s účastníky, interakce, interaktivita programu. Aktivizace účastníků.
- Rétorika. Verbální a neverbální komunikace, postoj, mimika, gesta, mikrovýrazy, pohyb.
- Spolupráce s druhým a dalšími vystupujícími.
- Dramaturgie akce – délka, změna forem, opakování, vrchol.
- Používání prezentačního softwaru – kdy a jak.
O kurzu
Kurz je dvoudenní, lektoruje Barbora Tichavová, Věra Ondřichová, David Ondřich a další lektoři.
Skvělé texty
Cíl: osvojit si nové dovednosti pro psaní kvalitních a fungujících popularizačních textů (článek na web nebo do neodborného časopisu, příspěvek na sociální sítě, tisková zpráva).
Teoretická část
- Jednoduchost vs. přesnost vs. zaujetí čtenáře,
- čtenář, cílová skupina, persona, úprava perspektivy pisatele,
- rozdíly mezi žánry, rozdíly mezi médii,
- cíle textu, Call to Action,
- zpravodajské hodnoty a jejich využití v běžném psaní.
Praktická část
- Rozbor vlastních, cizích textů,
- problémy s institucionálním jazykem, stylové nešvary,
- dlouhé, krátké věty, rytmus, srozumitelnost,
- trénink: napište vlastní titulek, podtitul, perex, citaci, výzvu k akci atd.
O kurzu
- Kurz má 6 hodin,
- kurz nejčastěji lektorují Martina Heš Hudečková, Šperkařka textů, Klára Daňková, Česky s Klárou, a Věra Ondřichová, PR specialistka.
Kromě kurzů na míru a dalších služeb jsme pro vědecko-výzkumné instituce připravili také akademii Popularizace vědy a PR výzkumných institucí.
Nenašli jste, co jste hledali? Napište nám.