Popularizace vědy

Pomáháme vědeckým a výzkumným institucím popularizovat jejich práci. Máme na to připravené a ozkoušené kurzy, workshopy a konzultace.

Potřebujete kurz, workshop nebo konzultaci?

  • Děláme kurzy pro týmy z vědeckých ústavů a vysokých škol.
  • Nejraději máme živé kurzy. Ale většinu kurzů umíme připravit i v on-line nebo kombinované formě.
  • Trénink na on-line vystoupení děláme pouze on-line. 🙂
  • Kurzy děláme co nejpraktičtější. Fotíme s vámi popularizační akce, natáčíme ve vašich laboratořích, před kamerou se vás ptáme na váš výzkum, pracujeme s vašimi texty.
  • Řešíte-li zcela konkrétní akutní situaci („musím sestavit strategii komunikace“, „zítra vystupuji na kameru“, …), pak je lepší objednat si konzultaci.

Kdo s námi lektoruje?

  • Naši lektoři nejsou učitelé, ale profesionálové ve svých oborech. Vystupování na kameru lektoruje televizní a rozhlasová moderátorka Štěpánka Duchková, sociální sítě Andrea Bubníková, Kristýna Szkanderová, Martina Dvořáčková, práci s texty PR specialistka Věra Ondřichová a copywriterka Martina Heš Hudečková. Tvorbu videí režiséři Jaroslav Kratochvíl, Jan Oraský, kameraman a střihač Zdeněk Chaloupka atd.

Proč se do toho pustit s námi?

Nadhled

Kurz vám nabídne jinou perspetivu. Podíváte se na svou práci s odstupem a získáte podněty zkušených lidí zvenku.

Praktický nácvik

Většinu času strávíme analýzou vaší práce a experimentováním s vašimi příklady, daty nebo texty. S vámi.

Ušito namíru

Než se pustíme do práce, nastavíme s vámi cíle kurzu. Tak aby byl co nejužitečnější.


O našich službách říkají

Školení bylo perfektně ušito na míru do nejmenších detailů a skvěle načasováno.
Došlo nejen k rozvoji znalostí, ale i k velkému posunu celého vnímání problematiky mediální komunikace.
Byl to malý krůček pro skupinu, ale významný krok pro Fyzikální ústav. Hned další týden kolegové vystoupili v médiích
a nabyté dovednosti tak rovnou uplatnili.

Alexandr DejnekaFyzikální ústav AV

Moc děkuji za všechna setkání a přínosné rady, tipy, nápady. Zejména jsem uvítala zkušenosti z praxe, hodně mně pomohla sekce o focení, kde jsme rozebíraly fotky a nápady, jak, proč a co fotit! Také část o textu pro mě byla skvělá – tvorbu textu vnímám jako svou největší slabinu a tips & tricks se mi moc hodí! 

Lucie ŠtrosováČeská zemědělská univerzita

Přednášku hodnotím jako velmi přínosnou. Skvělý byl jak přístup lektorky, tak obsah. Mnoho z předaných informací se budu snažit použít pro svoji práci a tvorbu textů. Díky praktickým ukázkám jsem dokázala lépe identifikovat vlastní nedostatky a vím, na co se příště mám soustředit. Děkuji.

Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem


Lektoři a konzultanti

Věra Ondřichová

Věra Ondřichová

PR specialistka, která se věnuje komunikaci veřejných organizací a neziskových projektů. Vede přípravy komunikačních strategií a konzultuje komunikační plány (např. Fyzikálního ústavu AV ČR, Strategie digitálního vzdělávání), řídila vnější vztahy Městské knihovny v Praze, Junáka, iMyšlení a dalších projektů.

Tereza Mašínová

Tereza Mašínová

Působí na Mikrobiologickém ústavu AV ČR, kde se zabývá environmentální mikrobiologií. Věnuje i popularizaci vědy a moderování událostí s vědeckou tématikou.

Andrea Bubníková

Andrea Bubníková

sockařka, influencerka, lektorka

Naši další lektoři a konzultanti


Popularizační kurzy

Popularizace před televizní kamerou

Cíl: zvládnout vystoupení na televizní kameru a cítit se při něm komfortně.

Teoretická část

  • Příprava sdělení: typ pořadu, jaké otázky mohu čekat, jak říci to, co potřebuju, domluva předem, jak reagovat na chyby moderátora.
  • Způsob sdělení: mimika, gesta, postoj, posez, zvládání trémy, nevědomá řeč těla, oblečení, síla a barva hlasu.
  • Pomůcky: ukázky, fotky, rekvizity.

Praktická část

  • cíl vystoupení, hlavní sdělení,  
  • reakce na moderátora,
  • jak zvládnout nepříjemné dotazy či útoky,
  • zpětná vazba na vlastní vystoupení (řeč, ruce, postoj, reakce).

O kurzu

  • Kurz je standardně dvoudenní.
  • Školí Štěpánka Duchková s dlouholetou zkušeností moderátorky zpravodajství i debatních pořadů v České televizi, TV Prima či Českém rozhlase.
  • Dovednosti z kurzu využijete i při vystupování na akcích pro veřejnost nebo prezentaci vědeckých výsledků.


Popularizace na sociálních sítích

Popularizace na sociálních sítích je rozsáhlé téma. Proto školíme základní kurz v rozsahu 6 hodin, který je úvodem do všech sítí a podrobnějším návodem na profesionální využívání Facebooku a Instagramu při popularizaci. Následně je možné se s našimi lektorkami ponořit hlouběji do obou nejužívanějších sítí. Pořádáme i speciální kurz na facebookovou reklamu.

Cíl základního kurzu: cítit se komfortně na sociálních sítích a vhodně je používat – umět připravit kvalitní příspěvek různého typu, vědět, co přispívá k úspěchu příspěvku. Nachystat měsíční plán, zvládnout komunikaci s fanoušky, znát základní doporučení do komunikace s hejtry.

Základní kurz

  • Porovnání sociálních sítí a jejich publika, specifika obsahů,
  • formáty příspěvků,
  • plánování příspěvků, příprava obsahu, spolupráce v týmu, ukázka plánovačů, 
  • strategické linky, příprava a plánování obsahu, výzvy k akci, 
  • placená podpora, neplacená podpora příspěvků. 

Pokročilé kurzy

  • Tvorba příspěvků – různé typy a formáty, grafické příspěvky, fotografie a jejich úprava, flatlay, mockupy, gridy, stories, použití externích aplikací.
  • Business Manager, správce reklam, sponzorované příspěvky, úvod do reklamy.
  • Community Management.

O kurzu


Experiment v popularizaci

  • 8 tipů, jak na experiment (1. den)
  • experiment a jeho prezentace před publikem (2. den)

Kurz je dvoudenní. První den pomůže účastníkům podívat se na vlastní výzkum perspektivou toho, jak připravit působivý experiment. Co vlastně chceme ukazovat a proč? Jaké složky může, ale nemusí experiment obsahovat? Co nakombinovat, aby to ve výsledku fungovalo? Jak uvažovat o rozsahu a délce? Můžeme vymyslet nějaký materiálově nenáročný experiment? Jak uvažovat o bezpečí účastníků? A je-li samotný experiment méně přitažlivý, jak doplnit atraktivitu zvnějšku?

Druhý den se zabýváme prezentační částí experimentu. Jaké publikum budeme mít a co si mají z experimentu odnést? Co má být vidět a co ne? Jak se k experimentu postavit, posadit, natočit? Co, kdy a jak povídat? Jak a kdy navázat kontakt s diváky? Kdy je nechat pozorovat a kdy je přizvat do akce? To, jak experiment uvedete a odprezentujete, tvoří nejméně polovinu úspěchu. Proto si prezentaci experimentu vyzkoušíme na našich již hotových a mnohokrát otestovaných pokusech, a nebo na vašich vlastních.

Cíl kurzu: umět připravit popularizační experiment, vědět, jak jej odprezentovat co nejlépe vzhledem k cílovému publiku.

Kurz připravujeme ve spolupráci s lektory Úžasného divadla fyziky, kurz lektorují ve dvojici Bára Mikulecká, Karolína Pěčková a Vojta Hanák.


Naučte se vyprávět. Workshop storytellingu

Storytelling (a možnosti jeho využití) v popularizaci vědy a výzkumu: Živý člověk před živými lidmi v aktuální situaci a s příběhem – jak na to?

Exkurze do světa příběhů a dramatického umění.

Všechny příběhy – skutečné, staré, současné, pohádkové, mýtické – jsou krajinami plnými lidské zkušenosti, moudrosti a inspirace. Vypravěč je průvodce, který vás do příběhu umí vzít na výlet. Okolní svět na chvíli zmizí, abyste jej po návratu mohli vidět novýma očima.

Jak příběh otevřít? 

Kam posluchače vést? 

Jak a kdy je zapojit? 

Z jakých stavebních kamenů příběh vystavět? 

Jaký způsob vyprávění zvolit? Kdy příběhy pomáhají lepšímu porozumění a kdy zvolit jiný způsob komunikace?  

Budeme hledat témata a pracovat s nimi. Budeme hledat jazyk příjemců, budeme se učit pracovat se skupinou, s publikem. 

Prozkoumáme základní stavební kameny příběhu a zkusíme z nich stavět. Vysvětlíme si principy vyprávění a budeme je naplňovat. A společně v praktických cvičeních budeme hledat odpovědi na otázky, jako: jak začít, jak to rozvinout, kam posluchače vést, jak je zapojit? Jakým záměrům příběh pomůže a kde je zbytný? Jak se příběh dělá a co přináší? Jaký způsob vyprávění je (pro mě) nejlepší? 

Cíl kurzu: umět při vhodné příležitosti sáhnout po vyprávění příběhů.

Kurz lektoruje Martin Hak. Martin je vypravěčem příběhů a učitelem vyprávění. Před více než 20 lety začal objevovat, že živé vyprávění příběhů je silný a krásný způsob setkání lidí s příběhem a že má kořeny tak dávné a společné všem kulturám světa, až se točí hlava. Martin vypráví příběhy na jevištích dospělým i dětem, manažerům, šéfům, farářům, učitelům, vědcům, žákům. Umění vypravěčů vyučuje v kurzech svých i ve spolupráci s různými institucemi (DAMU Praha, MU Brno, NPI…).


Prezentační dovednosti v on-line prostředí

Cíl: cítit se komfortně při on-line vystoupení, umět si nachystat obsah a dramaturgii příspěvku, znát způsoby aktivizace účastníků, chápat úskalí jednosměrné komunikace a znát způsoby, jak je lze překonávat.

Obsah a forma vystoupení

  • Webinář, živé vysílání, předtočený rozhovor, účast na on-line konferenci. Pojmy, principy, technická řešení. Rozdíly oproti akcím naživo. 
  • Dramaturgie akce – délka, příspěvky, moderátorské vstupy, praktické ukázky, předtočené vstupy apod.
  • Spolupráce a komunikace s moderátorem a pořadateli, komunikace s účastníky.
  • Aktivizace účastníků – chat, whiteboard, výzvy do publika, práce s očekáváním.

Technické zajištění vystoupení

  • Technické možnosti – více kamer, pozadí, práce se světlem, mikrofon,
  • software – nastavení, používání, podpora kolegům,
  • streamování, nahrávání, zpracování záznamu,
  • příprava, testování, odladění problémů předem, 
  • příprava na technické potíže – jak reagovat a co dělat v případě výpadků a selhání, 
  • praktický trénink.

O kurzu

  • Kurz má šest hodin, odehrává se v on-line prostředí jako webinář, a to ve dvou termínech po třech hodinách.
  • Kurz školí David Ondřich a Bára Tichavová z Komunikace21.


Popularizační video

Cíl: dokázat samostatně pořídit krátké video. Dokázat dát kvalitní zadání externímu dodavateli a ohlídat kvalitu jeho práce.

Koncepce a příprava

  • Ideace, sběr podkladů pro námět,
  • „papírová realizace“ – námět, bodový scénář,
  • pravidla pro tvorbu videoobsahu na internet,
  • otázka cílové skupiny,
  • příprava realizace (produkce).

Technické vybavení a práce s ním

  • Práce s kamerou, postavení kamery, typy záběrů,
  • banky obrazu a zvuku a jejich použití,
  • práce s různými typy zvuku,
  • sběr materiálu ke střihu.

Práce se střihovým software

  • Základy střihové skladby,
  • voiceover, ruchy,
  • vlastní práce se střihem,
  • finalizace filmu,
  • prezentace sestříhaných prací. 

O kurzu


Popularizační fotka a grafika

Kurz má v základní verzi 2 dny, a to část teoretickou a praktickou. Pokud fotky sami nepořizujete, ale chcete dávat dobrá zadání externím fotografům a grafikům a poznat, která fotka je dobrá, uděláme pro vás zkrácennou jednodenní verzi.

Teoretická část

  • Základy — kompozice, světlo, barvy,
  • jak poznat dobrou fotku — 2. plán, příběh,
  • technikálie — základy (ostrost, clona, čas), mobil × (bez)zrcadlovka,
  • zpracování fotek — výpočetní fotografie, základní úpravy, ořez,
  • grafika — základy kompozice, barvy, písmo,
  • jednotný vizuál, konzistence, dlouhodobý plán.

Praktická část

  • Focení v terénu (obvykle velké popularizační akce nebo ve vašich laboratořích),
  • zpracování fotek,
  • prezentace fotek a zpětná vazba k fotkám.

Kurz pro náš školí David Ondřich, Komunikace21, Radek Jína, Ateliér Alfréd Kašpar.


Prezentační dovednosti

Cíl: nabýt jistotu, cítit se co nejkomfortněji při prezentaci, popularizační akci, moderování programu a podobně.

Obsah

  • Cíl. Cílové publikum. Stavební kameny programu.  
  • Komunikace s účastníky, interakce, interaktivita programu. Aktivizace účastníků.
  • Rétorika. Verbální a neverbální komunikace, postoj, mimika, gesta, mikrovýrazy, pohyb.
  • Spolupráce s druhým a dalšími vystupujícími.
  • Dramaturgie akce – délka, změna forem, opakování, vrchol.
  • Používání prezentačního softwaru – kdy a jak.

O kurzu

Kurz je dvoudenní, lektoruje Barbora Tichavová, Věra Ondřichová, David Ondřich a další lektoři.


Skvělé texty

Cíl: osvojit si nové dovednosti pro psaní kvalitních a fungujících popularizačních textů (článek na web nebo do neodborného časopisu, příspěvek na sociální sítě, tisková zpráva).

Teoretická část

  • Jednoduchost vs. přesnost vs. zaujetí čtenáře,
  • čtenář, cílová skupina, persona, úprava perspektivy pisatele,
  • rozdíly mezi žánry, rozdíly mezi médii,
  • cíle textu, Call to Action,
  • zpravodajské hodnoty a jejich využití v běžném psaní.

Praktická část

  • Rozbor vlastních, cizích textů,
  • problémy s institucionálním jazykem, stylové nešvary,
  • dlouhé, krátké věty, rytmus, srozumitelnost,
  • trénink: napište vlastní titulek, podtitul, perex, citaci, výzvu k akci atd. 

O kurzu

Podrobněji o kurzu.


Kromě kurzů na míru a dalších služeb jsme pro vědecko-výzkumné instituce připravili také akademii Popularizace vědy a PR výzkumných institucí.

Nenašli jste, co jste hledali? Napište nám.