Otevíráme druhý ročník kurzu Akademie: Popularizace vědy.
Nejbližší termín: květen–červen září a říjen 2021. Podrobněji níže v harmonogramu.
Co se naučíte?
- Uvažovat nad komunikací strategicky, stanovovat si cíle, plánovat, vyhodnocovat.
- Vyhledávat témata, atraktivně je zpracovávat, nabízet do médií.
- Vystupovat srozumitelně, odkládat balast, zaujmout příběhem.
- Dívat se na problematiku výzkumu kreativně, vyhmátnout nové úhly pohledu nebo jiný způsob představení látky.
- Inspirovat se od úspěšných popularizátorů na sociálních sítích i jinde.

Pro koho je PR Akademie určená?
- Pro ty, kteří jsou odpovědní za popularizaci činnosti své organizace. Vědci, odborní pracovníci, PR specialisté, PR manažeři, tiskoví mluvčí, social media manažeři.
- Pro ty, kteří vědí, že prostě okopírovat cizí nápad nebo styl nestačí. Kteří chtějí popularizaci pojmout koncepčně. Chtějí rozumět, co funguje a proč, řídit a strategicky plánovat.
- Pro ty, kteří se rádi podělí o své dosavadní zkušenosti a chtějí získat další.
Hlavní výhody kurzu
Zkušení lektoři
Naši lektoři jsou praktici, kteří dobře znají svůj obor – protože ho stále dělají. Ať už jsou novináři, píáristé, filmaři nebo odborníci na sociální média.
Praktický nácvik
Na kurzech budete jen minimálně sedět a poslouchat. Většinu času trávíme experimentováním na vlastních příkladech, datech nebo sociálních profilech.
Výměna zkušeností
Na kurzu se sejdete s lidmi ze stejného prostředí a jinými zkušenostmi. Získáte kontakty na kolegy a mnoho příležitostí o svých zkušenostech mluvit.
Harmonogram
14. – 15. září – naživo, Praha, 9.30–17
20. – 21. září – naživo, Praha, 9.30–17
6. – 5. října – online, 9.30–12.30
12. října – naživo, Praha, 9.30–15.30
Program
14. září
- naloďujeme se (Bára Tichavová, Alex Bernardová) : seznámení s kurzem a sebou navzájem; představení materiálů a projektů zúčastněných organizací, úvod k práci na vlastním tématu,
- komunikační strategie (Věra Ondřichová)
- host Lenka Vrtišková Nejezchlebová : Media Relations. Jak se dostat k novinářům, jak ne/fungují, co ne/potřebují, co chtějí od lidí, s čím je oslovovat, co si připravit, jak si pohlídat výstupy? Jak si novináři vybírají témata, jak podat téma, aby jim téma přišlo zajímavé?
- jazyk popularizace (Věra Ondřichová)
15. září
- popularizace vizuálně. Hostka Lucia Ciglar, kreslim_vedu, čtěte rozhovor o její popularizační práci v Deníku N.
- jazyk popularizace II., uplatnění v různých formátech (Věra Ondřichová)
- práce na vlastních tématech, mastermind skupiny
20. září
- příprava na prezentaci, rozhovor, vystoupení v médiích (Štěpánka Duchková),
- věda a novináři – problematické spolupráce, ostych, strach ze zkreslení, jak moc zjednodušovat?
- setkání s novinářem: na co si dát pozor, jak říct to, co potřebuji, jak si nastavit citlivost pro přesnost výstupů,
- Jak říct jednoduše (ale vědecky správně) to podstatné? (Tereza Mašínová),
- Vědkyně, vědec a novináři. Práce s tématem. Bulvarizace nebo upjatost? Populárně nebo přesně? (Alex Bernardová, Věra Ondřichová)
- ohlédnutí za prací s tématy.
21. září
- popularizace na sociálních sítích (FB, Instagram, okrajově LinkedIn, Twitter)
- příklady úspěšných stránek a profilů
- tipy pro profesionální správu sociálních sítí
- plánování obsahu, práce s komunitou,
- lektorka Kristýna Szkanderová.
5. října dopoledne on-line: Inspirační leporelo
- Jakub Kubečka, doktorand na univerzitě v Helsinkách, prošel řadou popularizačních soutěží (Science Slam, FameLab, Dance your PhD – posledně jmenovanou v roce 2021 vyhrál s tímto videem;
- Markéta Kubánková, postdoc na Max-Planck-Institut für die Physik des Lichts, spoluzakladatelka Czexpats in Science;
- Pavla Hubálková, vědecká žurnalistka, redaktorka magazínu UK Forum, přečtěte si její článek o popularizačních kurzech na Northwestern University.
6. října dopoledne on-line
- popularizace v ČR i zahraničí,
- Stand up Comedy a popularizace? (Duo Docentky)
- Pan Tumor a Ondřej Lidický, divadlo ve službách vědy
12. října
- mastermind skupiny II., reflexe společné práce,
- návštěva z redakce vědy,
- host Michal Janovský. Jak funguje komunikační oddělení VŠCHT?
- host Dušan Brinzanik. Jak funguje komunikace a popularizace v Ústavu organické chemie a biochemie?
- zpětná vazba a vyslání na cestu.
Cena
- 11 500 Kč + DPH (13 915 Kč)
Z organizačních důvodů nejsme schopni vracet zaplacené příspěvky na Akademii ani jejich poměrnou část. V případě, že se nemůžete zúčastnit jednoho nebo více dní Akademie, můžete za sebe poslat náhradnici nebo náhradníka. Pokud bude kurz zrušen z důvodů opatření Covid-19, budeme vracet vstupné v plné výši.
Opatření Covid-19: předpokládáme, že akce se bude moci uskutečnit tak, jak je plánováno, čili 5 fyzických setkání a 2 webináře. Na fyzických setkáních budeme respektovat aktuálně platná opatření stran počtu účastníků, použití ochranných prostředků atp. Pokud by bylo fyzické setkávání opět zásadně omezeno, přesuneme program do on-line prostředí takto: V datech fyzických setkání se uskuteční dopolední program 9.30–12.30 on-line. Odpolední program proběhne formou předtočených videí, on-line setkání a konzultací.
Říkají o našich kurzech
Školení bylo perfektně ušito na míru do nejmenších detailů a skvěle načasováno.
Došlo nejen k rozvoji znalostí, ale i k velkému posunu celého vnímání problematiky mediální komunikace.
Byl to malý krůček pro skupinu, ale významný krok pro Fyzikální ústav. Hned další týden kolegové vystoupili v médiích
a nabyté dovednosti tak rovnou uplatnili.
Alexandr Dejneka, Fyzikální ústav AV ČR
Kurz bych rozhodně doporučila. Velmi se mi líbila profesionalita obou lektorů a jejich přístup. Dozvěděla jsem se mnoho nových věcí a snad se před kamerou budu cítit lépe.
Kateřina Neradová, Knihovna AV ČR
Moc děkuji za všechna setkání a přínosné rady, tipy, nápady. Zejména jsem uvítala zkušenosti z praxe, hodně mně pomohla sekce o focení, kde jsme rozebíraly fotky a nápady, jak, proč a co fotit! Také část o textu pro mě byla skvělá – tvorbu textu vnímám jako svou největší slabinu a tips & tricks se mi moc hodí!
Lucie Štrosová, Česká zemědělská univerzita v Praze
Vaši lektoři
Spoluzakladatelka agentury We are signature. Neoblomně vysvětluje marketérům mimo jiné význam zákaznické péče a budování komunity na sociálních sítích. Pomáhá značkám najít cestu, jak začlenit sociální sítě do celého marketingového mixu.
Softwarový konzultant, pomáhá na svět technologickým projektům ve firmách i veřejných institucích (CENDIS, Fyzikální ústav AV ČR). Baví ho programování a digitální fotografie. Vede kroužek informatiky pro nejmenší v Základní škole Srbsko. Vydává časopis pro příznivce astronomie.
Akademie: Popularizace vědy v kostce
- Co:
komunikační strategie, popularizační texty, social media,
napojení na marketing a PR instituce, organizace práce, denodenní spolupráce s vědci,
lektoři z praxe a přednášky úspěšných českých popularizátorů.
- Kdy: k
věten–červen 2021, září–říjen 2021, celkem 5 dní naživo a 2 půldenní webináře - Místo konání: Praha
- Cena:
- Early Birds – 9 900 Kč (konečná cena při přihlášení do 25. června 2021)
- od července se stáváme plátci DPH. Přihlášení po 25. červnu 2021 budou mít cenu 9 900+DPH (=11 979 Kč)
- standardní cena – 11 500 Kč + DPH (13 915 Kč)
Kromě Akademie: Popularizace vědy nabízíme vědecko-výzkumným institucím také popularizační kurzy na míru a další služby. Podívejte se.
Nenašli jste, co jste hledali? Napište nám.