Naše kamarádka a spolupracovnice Bára si vyzkoušela dobrovolnickou práci v různých organizacích. Pomáhala v sociálních službách i komunitním spolku, připravovala volnočasové aktivity pro děti, vzdělávala dospělé. Dnes pracuje jako místostarostka Junáka – českého skauta a komunikace s dobrovolníky je skoro každodenní náplní její práce. Mnoho hodin věnovala systémovému nastavení podmínek pro dobrovolníky na úrovni celé organizace. O své zkušenosti se podělí na webináři Jak posílit svou organizaci skrze dobrovolníky 13. května.
Jsou všechny práce, které organizace zajišťuje, stejně dobré pro dobrovolníky?
Svým způsobem ano. To, co je klíčové, je najít činnost, ve které se potkává potřeba organizace a nabídka dobrovolníka. To může být přímá pomoc s klienty (doučování dětí, vedení kroužku, čtení či nákupy seniorům) i nějaká administrativní nebo podpůrná činnost, třeba sazba výroční zprávy. Aby propojení mohlo nastat, je třeba umět si dobře pojmenovat, kde by se pomoc dobrovolníka hodila, ale také umět se ho zeptat na to, co ho zajímá, jaké jsou jeho dovednosti, odbornost apod. A dát si práci s hledáním toho propojení.
Jsou dobrovolníci volbou pro velké i pro malé organizace?
Velikost organizace není vůbec důležitá, důležité je to, jestli umíme pro dobrovolníky najít příležitosti pro jejich smysluplnou pomoc a pracovat s nimi jako s partnery.
Potřebuje dobrovolník řídit?
Některý dobrovolník potřebuje spíš řídit, jiného stačí vést. Velmi záleží na tom, jaké je jeho vlastní nastavení, zkušenost a motivace. Určitě je třeba počítat s tím, že i v tomto je třeba se dobrovolníkům věnovat.
Kolik dobrovolníků uřídí jeden člověk?
Na tuhle otázku se těžko hledá konkrétní odpověď. Velmi záleží na tom, jestli je spolupráce s dobrovolníky jeho jedinou odpovědností, nebo k tomu má ještě další práci. Dobrá spolupráce s dobrovolníkem žádá čas. Na hledání společných průniků organizace a jeho zájmů / dovedností, na vybudování vztahu, na nastavení a udržování podmínek vhodných pro dobrovolnickou práci, na ocenění té práce, na vzájemném zhodnocení spolupráce atd. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že když se mi nedaří na dobrovolníky najít čas, spolupráce nefunguje, vazby a nadšení dobrovolníků se ztrácí a já se jim vlastně nedivím.
Potřebuje dobrovolník míň péče než zaměstnanec?
Může to být tak i tak a hodně záleží na tom, jaká je vnitřní motivace a popř. zkušenost dobrovolníka. Při troše zjednodušení by se dalo říct, že dobrovolník potřebuje více péče v ocenění své práce, hledání její smysluplnosti, protože není možné to kompenzovat finanční odměnou. Zároveň ale všichni dobře víme, že zejména ve světě neziskovek je tohle klíčové i u samotných zaměstnanců.
Kdybys mohla poradit jednu věc pro zlepšení práce s dobrovolníky, co by to bylo?
Budujte s nimi vztah a dívejte se na svět jejich očima.
Co potřebuje dobrovolník, i když nedostává peníze?
Když na to kouknu svýma očima dobrovolníka, tak potřebuji vidět, že mé nabídky pomoci si někdo váží (i když ji třeba zrovna neumí využít), potřebuji vidět, že moje pomoc má smysl a potřebuji zpětnou vazbu. Umím si ale představit i jiné motivace – odreagovat se od činnosti, kterou běžně dělám např. v práci; rozvíjet skrze nové zkušenosti sám sebe; být v kontaktu s lidmi atd. Právě proto je třeba budovat vztah a vědět, jakou motivaci má ten který dobrovolník.